Get Adobe Flash player
Nieuwetijdskinderen
Basisinkomen
Magische Foto's
Gezondheid
Boeken
Column's Monique

Zoek Hier

Nieuwsbrief

Wenst u graag de nieuwsbrief te ontvangen. meld je dan hier aan.

Share it

De beste voeding voor een scherp brein

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Gezond eten is niet alleen goed voor je lichaam, het kan ook je geest verscherpen. Net als elk ander orgaan in het lichaam, heeft het brein de juiste voedingsstoffen nodig om optimaal te kunnen functioneren. Veel mensen zoeken hun heil in supplementen.

De beste voeding voor een scherp brein

Het opvoeren van je hersenen via supplementen noemen we ook wel nootropics. Deze supplementen zijn vaak duur en de werking is lang niet altijd bewezen. Voedsel hebben we altijd al gegeten en zijn we op geëvolueerd. Dit geniet dan ook zeker mijn voorkeur.

Bessen

Er zijn studies die aantonen dat je brein al baat heeft bij een wekelijkse consumptie van bessen. Met name de donkere bessen bevatten zeer veel antioxidanten die je brein beschermen. Bessen vallen onder het zure fruit en bevatten daarmee ook weinig suiker. Bessen zijn zeer rijk aan vezels waardoor je spijsvertering ook een boost krijgt. Je hersenen kunnen pas echt gezond zijn als je darmen dit ook zijn.

Vis

Vooral de vette vissoorten bevatten erg veel omega 3 in de vorm van EPA en DHA. Dit zijn lange keten vetzuren die schaars zijn in de natuur. Het brein is dol op omega 3 vetzuren, het zit er vol mee. Omega 3 vetten hebben we niet alleen nodig voor de infrastructuur van onze hersenen, maar ook om ontstekingen te reduceren. Kies nooit voor kweekvis, want die zijn giftig. Goede keuzes zijn zalm, haring en makreel.

Noten

Noten en zaden bevatten relatief veel vitamine E. Vitamine E is een in vet oplosbare vitamine die onze vetzuren in de bovenkamer kunnen conserveren. De droge massa van de hersenen bestaat voor 60% uit vetzuren. Een beetje vitamine E is dus welkom. Ook bevatten noten veel mineralen. Het beste is om noten te eten die voornamelijk omega 9 vetzuren bevatten. Amandelen zijn echt een aanrader. Wil je variëren, dan kun je ook kiezen voor walnoten, paranoten of macadamia’s. Kies altijd de ongebrande. Vaak zijn noten in geoxideerd vet gebakken en daardoor schadelijk voor de gezondheid. Heel af en toe zelf wat lijnzaad malen, kan ook een goede aanvulling zijn op je omega 3 vetten.

Groenten en fruit

Helaas haalt bijna niemand in Nederland de norm voor voldoende groente en fruit. Dit is niet verstandig, want groenten bevatten ontzettend veel verschillende antioxidanten die onze hersenen beschermen tegen veroudering. De avocado bevat veel gezonde omega 9 vetzuren die de bloedvaten helpen gezond te houden. Daarnaast zit er ook veel van de eerder besproken vitamine E in.
Een andere superfood van eigen bodem die je niet wil missen is boerenkool. Boerenkool is zeer rijk aan chlorofyl dat een ontgiftende werking heeft. Daarnaast zit boerenkool niet alleen vol met antioxidanten, maar ook met zwavels. Zwavel is zeer welkom voor de ontgifting van de lever en cellen. Als de lever niet goed kan ontgiften, kunnen de hersenen niet optimaal functioneren waardoor we duf kunnen worden.

Thee

Veel theesoorten bevatten antioxidanten die je lichaamscellen beschermen. Zo bevat groene thee een stofje genaamd epigallocatechine-gallaat, vaak afgekort tot EGCG. Hiervan is bekend dat het degeneratie van de neuronen tegengaat. Groene thee bevat ook nog het aminozuur L-theanine. Deze stof gaat angsten tegen en werkt daarmee kalmerend op de geest.

Naast goede voeding zijn onderstaande factoren ook belangrijk voor een gezond brein:

  • Minstens 8 uur slapen per nacht
  • Per dag minimaal 30 minuten intensief bewegen
  • Minstens 1,5 liter water per dag drinken (tip: ewo waterfilter)
  • Een ontspannen levenshouding: stress is heel schadelijk voor het brein
  • Mentale uitdagingen aangaan, zoals nieuwe dingen leren

 

Lees ook:

 

Love-4-life.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

 

 

Bron: A Healthy Life

 

Comments:

De beste voeding voor een scherp brein - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Enkel Members

Hier kunt u inloggen als member

Donatie

Dank je wel voor je donatie



Kies je Taal

Volg ons